OPRAVY CIEST V MESTE SVIT

OPRAVY CIEST TRYSKOVOU METˇODOU

Počas sezóny prebiehali opravy ciest správcom komunikácií, ako aj externými firmami. Prinášame informáciu o uskutočnených prácach na opravách povrchov ciest v Meste Svit.

Mesto Svit má niekoľko úsekov ciest , ktorých asfaltový povrch je v zlom stave.  Najhoršie sa prejavujú hlboké výmole po zime, kedy vplyvom poveternostných podmienok dochádza k lokálnym „dieram“ v asfaltovom povrchu vplyvom  zmeny teplôt. Tento druh správca komunikácií opravuje po ukončení zimného obdobia po nábehu dodávateľských obaľovačiek asfaltu.

Drobnejšie praskliny v asfaltovom povrchu sú opravené formou zálievok tekutou asfaltovou zmesou zamestnancami správcu za pomoci zariadení, v ktorých pomocou nahriatia asfaltovej kocky sa tekutý asfalt  zalieva do prasklín a škár. Táto metóda dokáže lokálne ošetriť povrch, aby nedošlo k postupnému znehodnoteniu povrchu najmä po zime a vytvorení hlbokých dier, ktorých oprava je nákladnejšia z pohľadu potreby materiálu a času zamestnancov. Za posledné roky sme zakúpili dve zariadenia na lokálne opravy našimi zamestnancami. V uplynulých dvoch rokoch bola táto forma opravy využívaná na niekoľkých uliciach, najväčší podiel má ulica Mierová a ulica Záhradná. Už po realizácii zálievok v minulom roku sme na opravených úsekoch mali menej hlbokých dier po zime, než v predošlých obdobiach.

U niektorých častí vozoviek dochádza k takzvaným sieťovým rozpadom, kde dochádza k hustejšiemu výskytu škár na malom úseku. Na tieto typy poškodení sa používajú opravy ciest tryskovou metódou.

"Táto metóda sa používa len na plytké výtlky, maximálne do hrúbky 2 centimetrov a na trhliny. Uzatvára sa ňou povrch vozovky. Trysková metóda sa zvykne používať na menej frekventovaných cestách.

"Využíva sa na cestách s nižšou rýchlosťou a intenzitou dopravy, najmä na cestách II. a III. triedy. V niektorých prípadoch i na cestách I. triedy. Je významným prvkom pre mestá a obce.

Životnosť takejto opravy závisí najmä od stavu ložnej vrstvy vozovky, dopravného zaťaženia, klimatických podmienok.

Životnosť opravy je dočasná, ale môže vydržať aj niekoľko sezón. Je priamo závislá na rozsahu porúch a na intenzite prejazdu vozidiel za 24 hodín na cestnej komunikácii.

Najskôr sa musí výtlk či trhlina prečistiť tlakom vzduchu. Potom sa aplikuje asfaltové spojivo a nastrieka sa kamenivo obalené asfaltovým spojivom. Navrch sa nanesie ešte ďalšie kamenivo.

Nakoniec sa ešte opravovaný úsek vyčistí od zvyškov, ktoré po oprave ostali.“(Zdroj informácie Slovenská správa ciest).

Všímaví obyvatelia v uplynulých týždňoch spozorovali opravy ciest v meste práve touto metódou. Tieto práce boli realizované externou firmou, nakoľko správca ciest nevlastní technológiu , ani strojné vybavenie (vozidlo) na opravy týmto spôsobom. Dôraz bol kladený na cesty, ktoré sú frekventované a na ktorých sa prejavujú práve vyššie spomínané sieťové rozpady.  Medzi úseky, ktoré boli opravené patrí najmä Horská ulica, časť Hraničnej ulice, ulica Fraňa Kráľa, Hviezdoslavova ulica, ulica SNP a Štúrova ulica.

Veríme, že touto prevenciou udržíme stav ciest na akceptovateľnej úrovni dlhšie obdobie. Pokiaľ by mesto muselo riešiť rozsiahle rekonštrukcie ciest, ako to bolo naposledy na Štefánikovej ulici, muselo byť v mestskej pokladnici nájsť stotisíce Eur.

V ďalšom období budeme pokračovať  používaním kombinácie opráv vozoviek viacerými metódami v závislosti od výšky rozpočtu a vývoja nákladov na tieto opravy.

Autor: TECHNICKÉ SLUŽBY MESTA SVIT