Mesto Svit
Hviezdoslavova 268/32
059 21 Svit
tel.: 052 / 7875 110
email: msu@svit.sk
Pracovné stroje pre výrobu obuvi a neskôr nielen obuvi, bolo potrebné udržiavať, opravovať, nahradzovať, vyvíjať nové.
Nasledovali ďalšie oblasti, a tie už boli zamerané nielen na výrobu, ale aj na oblasti celkových potrieb baťovských zamestnancov. Po odvetví strojárenstva založenom v Zlíne roku 1903 nasledovali odvetvia: 2. tlač (1909), 3. stravovanie (1910), 4. garbiarstvo (1915), 5. spracovanie dreva (1916), 7. poľnohospodárstvo (1917), 12. tehelňa (1919), 14. papiereň (1919), 18. železničná doprava (1924/1931), 19. letecká doprava, 20. gumáreň (1924), 21. stavebné oddelenie (1924), 22. projektovanie stavieb (1925), 31. plynáreň (1931), 32. pneumatiky (1932), 36. hotel (1932).
Do smrti Tomáša Baťu (1932) bolo uvedených 36 odborov podnikania, potom ešte 6 ďalších odborov - výroba lietadiel, umelé vlákna, pestovanie kaučuku, zahraničný veľkoobchod, riečna plavba, liečebné kúpele.
Svit – jedno z prvých pôvodných Baťových satelitov
Na miesto výroby umelých vlákien bolo zo začiatku viac kandidátov, ale výber Svitu bol nakoniec jednoznačný. Vhodná mäkká voda z rieky Poprad, dostatok vhodnej pracovnej sily a získané územie na postupné rozširovanie priemyselnej, občianskej a bytovej výstavby. Prvú ,,Územnú verziu Batizoviec“ (Svitu) navrhol v roku 1935 najznámejší Baťov architekt a urbanista František L. Gahura.
Táto verzia urbanistického riešenia výstavby „Batizoviec“ s jasným radením priemyselnej, spoločenskej a bytovej zóny bola vsadená do vymedzeného územia daného štátnou hradskou, železnicou a pohorím Baby. Určitým obmedzením výstavby Svitu od začiatku bola rieka Poprad, pri zmene jej toku zo severozápadu na východ.
Urbanistická verzia Svitu bola rozpracovaná architektom F. L. Gahurom do Situačného a zastavovacieho plánu Svitu v marci 1935, ale aj tá bola čiastočne menená.
Začiatok priemyselnej zóny z urbanistickej verzie bol dodržaný a tvoria ho štyri 5 podlažné skeletové budovy a sedempodlažný sklad postupne postavené v železobetónovom skelete rovnobežne s hradskou v rokoch 1936 až 1950.
Po vyhodnotení medzinárodnej súťaže o nové ,,domky“ v roku 1935 v Zlíne bolo rozhodnuté pôvodné súťažne domy ihneď nahradiť v plánoch pripravovaných baťovských miest.
Navrhované dvojdomky v Situačnom a zastavovacom pláne pre Svit boli nahradené 17 jednobytovými domami a 47 dvojbytovými domami od arch. Adamca, prihlásenými do tejto súťaže v Zlíne.
Nahradené boli aj spoločenské budovy z piatich na tri a tie ich umožnili radiť rovnobežne a nie kolmo na budúcu ulicu SNP: Domov I., Spoločenský dom, Domov II. Medzi Spoločenským domom a Domovom II v úrovni Šťúrovej ulice, v tom čase pretekala rieka Poprad, ktorá nemala vytvorené brehy, koryto a tak sa často vylievalo a zaplavovalo okolie, vrátane domov a najmä ich pivníc.
Začiatkom roku 1937 do rozostavenej obce Svit bolo zasadených 2 600 stromov a kríkov a zasiata pri domoch tráva a kvetiny. Červená kolónia sa tak stala i záhradnou kolóniou. Fotografia toku rieky Poprad pretekajúcej cez Svit dokladuje aj ukončenie výstavby červenej kolónie Hviezdoslavovu ulicou.
Pôvodne navrhnuté rodinné domy pre Zlín nevyhovovali úplne pre Svit. Zlín má 230 m.n.m. a Svit 720–730 m.n.m. Bolo preto náročné tieto domy v podtatranskej zime vykúriť. Nový regulačný plán z roku 1942 už počítal z dvojbytovými rodinnými domami, ktoré mali murované obvodové steny hrúbky 45 centimetrov omietnuté a miesto rovných striech šikmé, valbové strechy.
Po dvojbytových domoch nasledovala výstavba viacbytových domov typu Martfű a to ešte skôr ako v Maďarsku. Okrem šesťbytového domu sa špecificky pre Svit vyprojektoval v Zlíne ,,štyrdomek“ a potom aj desaťdomok. Sedem štvordomkov a tri desaťdomky sú postavené aj vo Svite.
Pod Skalka inšpirovaná Kanadou
Odlišné bytové domy boli v roku 1948 navrhnuté do novej časti výstavby za železničnou traťou. Boli to drevené prízemné jednobytové domy naprojektované podľa podkladov z výstavby kanadskej Batawy, kde mali stavebné firmy s ich výstavbou veľké skúsenosti. Tie chýbali vo Svite najmä pri zabezpečení ochrany dreva pred červotočom. Pre občanov Svitu pripomínali skôr výstavbu chaty a nie rodinného viacgeneračného domu. Stavebné povolenie na tieto drevené domy zo 16.12.1948 počítalo s postavením 15 drevených domov po oboch stranách na Tatranskej ulici. Postavili sa len dva drevené domy, ostatné boli vymurované.
Baťove železobetónové etážové budovy
Železobetónový skelet využívali Baťovci úspešne nielen na priemyselné, ale aj na občianske stavby. Vo Svite bol v tomto skelete postavený Domov I, Spoločenský dom, Domov II., Štátna meštianska škola (teraz mestský úrad), Internát pre 500 osôb (neskôr prestavaný na OD Hornád a potom OD Prior) a škola Štátnej slovenskej obchodnej akadémie v Poprade (ako protihodnota Svitu pre okresné mesto Poprad za získané územie pre výstavbu Svitu.) Siedmou stavbou bola pôvodná Chemická priemyslová škola, v súčasnosti Stredná odborná škola polytechnická. Prvá občianska stavba postavená do roku 1942 využívala modul 6,15 metra v priečnom a aj pozdĺžnom smere podobne ako u priemyselných stavieb, ale u školských stavieb a stavby internátu pre 500 osôb sa modul zmenil. V pozdĺžnom smere to bolo 15 x 6,15 metra a v priečnom smere 6,65 m x 4,60 m x 6,65 metra. Oceľové debnenie skeletu sa vedelo v typológií a z toho požadovaných rozmerov administratívnych budov prispôsobiť. Výstavbu Svitu kompletne od návrhu až po dokončenie výstavby budov zabezpečovalo novovytvorené stavebné oddelenie postupne od roku 1935 až do roku 1950, čiže aj po znárodnení. Zabezpečovalo výstavbu priemyselných, občianskych a bytových stavieb cez objednanie projektov, zabezpečenie stavebného povolenia, výstavbu vlastnými pracovníkmi, zabezpečenie mechanizmov, až po dokončenie a odovzdanie týchto stavieb. Primerane rastúcim úlohám stavebného oddelenia od roku 1946 rástlo aj jeho vybavenie a počet zamestnancov. Tento počet sa najmä v rokoch 1947, 1948 značne zvýšil a činil pred delimitáciou do Československých stavebných závodov (ČSSZ) k 1. aprílu 1950 cca 900 zamestnancov. Stavebné oddelenie malo vlastnú projekciu a bolo pomerne dobre vybavené mechanizmami, veď do jej správy patrilo 46 miešačiek, 8 vežových žeriavov typu Baťa - Svit, stavebné plošinové výťahy, transportéry dĺžky 10 - 18 m, oceľové debnenia a pod. Mnohé z týchto stavebných mechanizmov, ale aj potrebné oceľové konštrukcie pre stavby, boli vyrobené priamo v strojárni vo Svite. Zásobovanie, dopravu, ale aj ďalšie súvisiace služby pre stavebné oddelenie zabezpečoval podnik Tatrasvit n.p. , nástupca Baťových závodov vo Svite po roku 1945. Pozitívne treba hodnotiť zateplenie dvoch školských budov v súčasnosti, kde sa dodržal pôvodný vzhľad týchto budov aj po zateplení. Mal by to byť pozitívny impulz pre majiteľov bytových domov, stavaných do roku 1950 a v súčasnosti obnovovaných.
Ocenenie pre Svit
V roku 2001 sa Združenie pre rozvoj slovenskej architektúry a stavebníctva rozhodlo vyhodnotiť najúspešnejšie stavby 20. storočia na Slovensku v ankete STAVBA STOROČIA za účasti hodnotenia odbornej aj neodbornej verejnosti. Odbornými garantmi ankety boli: Slovenská komora stavebných inžinierov (SKSI), Slovenská komora architektov (SKA), Spolok architektov Slovenska (SAS), Slovenský zväz stavebných inžinierov (SZSI), Stavebná fakulta STU (SvF STU), Fakulta architektúry STU (FA STU), obe v Bratislave. Za predsedu poroty bol vymenovaný Ing. arch. Ivan Matušík, podpredsedami boli prof. Ing. Medeľská, DrSc.a Prof. Ing. arch. Matúš Dula, PhD. Osemnásť členná odborná porota vybrala do ankety STAVBA STOROČIA po 6 stavieb v šiestich kategóriách výstavby cez bytové stavby, občianske stavby, spoločenské stavby, priemyselné stavby, inžinierske stavby a vodohospodárske stavby. Pre obyvateľov Svitu bolo dôležité, že do šestice priemyselných stavieb popri stavbe Automatizovaného mlyna Trnava, ďalej štyroch priemyslových areálov : Volswagenu Bratislava, VSŽ Košice, Atómovej elektrárne Mochovce a Slovnaftu n.p. Bratislava bolo vybrané aj priemyselné mesto Svit. V odôvodnení sa uvádzalo, že toto ocenenie je za : „jedinečný urbanistický celok s prehľadnou výrobnou a nevýrobnou štruktúrou“ realizovaný v rokoch 1934 až 1944. Ako projektant bol uvedený Atelier Baťových závodov a ako zhotoviteľ Baťové závody n. p. Batizovce. Treba ešte raz dodať, že projekcia bytových stavieb zo Zlína pre Svit pokračovala aj po roku 1945 a do roku 1950 boli stavané bytové domy projektované v Zlíne. Desaťbytové domy a hlavne šesťbytové domy typu Martfű pokračovali aj po roku 1945 (do konca roku 1950) a lemujú poschodové domy prakticky až na koniec výstavby Svitu. K tomu pridám už len hodnotenie zo Zlína: Mesto Svit, akokoľvek poznamenané vývojom obdobia socializmu a posledných 30 rokov, nesie výraznú pečať pôvodnej urbanistickej a architektonickej koncepcie. ... a niektoré ,,zlínske odbory podnikania“ našli uplatnenie aj vo Svite. Okrem výroby umelého vlákna, je to strojárenstvo, stavebné oddelenie a výroba pančúch a ponožiek.
Anton Novotný, syn staviteľa Svitu a kanadskej Batawy, bývalý obyvateľ Svitu
0850 111 800 - Verejná vodovodná a kanalizačná sieť, 7:00 - 22:00
Úroveň vytriedenia komunálneho odpadu za rok 2024 je 66,5%
Voľné pracovné miesto - vedúci úseku verejnej zelene Typ: PDF dokument, Velkosť: 146.09 kB
Voľné pracovné miesto - pracovník pohrebných a cintorínskych služieb
Voľné pracovné miesto - vedúci odpadového hospodárstva Typ: DOCX dokument, Velkosť: 29.25 kB
Voľné pracovné miesto - vodič nákladného motorového vozidla
Voľné pracovné miesto - automechanik
Ján KIČURA
Cirkevná kremačná rozlúčka sa bude konať v pondelok 12. mája 2025 o 10,00 hod. v gréckokatolíckom chráme sv. Cyrila a Metoda vo Svite.
Anna JAŠOVÁ
Cirkevná pohrebná rozlúčka sa bude konať v stredu 14. mája 2025 o 15,00 hod. v rímskokatolíckom Kostole sv. Jozefa robotníka vo Svite.