Začala sa dlho očakávaná rekonštrukcia železnice. Doprava vo Svite sa po ukončení odľahčí

Začala sa dlho očakávaná rekonštrukcia železnice. Doprava vo Svite sa po ukončení odľahčí

Práve vo Svite sa uplynulý piatok, 18. septembra, uskutočnilo slávnostné poklepanie základného kameňa modernizácie železničnej trate Poprad – Lučivná. Ide o prvú etapu plánovanej modernizácie úseku Liptovský Mikuláš – Poprad Tatry v rámci trate Žilina – Košice.

Základný kameň stavby vo Svite slávnostne poklepali: minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal, predseda Prešovského samosprávneho kraja Milan Majerský, primátorka Svitu Dáša Vojsovičová, generálny riaditeľ ŽSR Miloslav Havrila a predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký.

„Pre naše mesto to prakticky znamená, že po viac než desiatich rokoch, sa skutočne začal realizovať projekt, ktorý významne odľahčí dopravné zaťaženie mesta. Súčasťou tejto rekonštrukcie je totiž zrušenie nepraktického železničného priecestia Svit – Batizovce, ktoré bude nahradené mimoúrovňovým prechodom ústiacim z Hviezdoslavovej ulice smerom k stanici, napojené na cestu vedúcu do Batizoviec. Zároveň sme začali jednania s vlastníkom budovy železničnej stanice Svit (spoločnsťou ŽSR) na tému možnosti uchádzania sa o túto budovu a jej následné užívanie, ktorému však bude musieť, prirodzene, predchádzať rozsiahla rekonštrukcia náročná na financovanie.“ Povedala primátorka Dáša Vojsovičová. Práce sú naplánované na 25 mesiacov, avšak budovanie spomínaného nadjazdu je až jednou zo záverečných etáp.

„Som veľmi rád, že vybudovaním modernej železničnej trate sa zvýši komfort a plynulosť jazdy a tým sa v konečnom dôsledku znížia negatívne účinky dopravy na okolité prostredie, ktoré budú eliminované aj ďalšími technickými opatreniami. Týmto by som chcel poprosiť obyvateľov dotknutých oblastí, aby strpeli a vydržali toto náročné obdobie, ktoré o 2 roky prinesie skvalitnenie dopravy v regióne,“ uviedol generálny riaditeľ ŽSR Miloslav Havrila.

Tak rozsiahla rekonštrukcia nie je záležitosťou roka

Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ národného dopravcu, ZSSK: „Severná vlaková trať je tou, ktorá zabezpečila rozvoj mnohým mestám Slovenska a je našou povinnosťou a záväzkom voči životnému prostrediu nedovoliť, aby jej význam upadol dokončením diaľnice do Košíc. Naprojektovať, postaviť a skolaudovať nové, či rýchlejšie koľaje nie je záležitosťou roka, ani dvoch, preto musí rekonštrukcia koľají napredovať minimálne takou istou rýchlosťou ako stavba diaľnic, či modernizácia nášho vozového parku. Na tejto trati už dnes jazdia vlaky stavané na rýchlosť minimálne 160 km/h a bolo by veľmi neefektívne nepracovať na ich plnom využití až po Košice.“

Modernizáciou trate sa dosiahne nová úroveň technickej vybavenosti a použiteľnosti zabudovaním najmodernejších a najprogresívnejších prvkov a tým skvalitnenie a zlepšenie jej technických parametrov ako celku. Stavba je rozdelená na úseky Poprad – Svit, Svit – Štrba a jej súčasťou bude aj modernizácia železničnej stanice vo Svite.

Účelom stavby je modernizovať technickú infraštruktúru trate pre dosiahnutie požadovaných parametrov v zmysle legislatívy Európskej únie. Po vybudovaní  systému GSM-R, systému ETCS a pracoviska centrálneho riadenia dopravy v Poprade v rámci nasledujúcich projektov, bude možné na predmetnom úseku v dĺžke 12,879 km (12,700 km po modernizácii) jazdiť rýchlosťou 160 km/h. Úsek  je súčasťou hlavného európskeho železničného koridoru Rýn – Dunaj.

Súčasťou modernizácie je viacero oblastí 

Dĺžka celého predmetného úseku Poprad – Lučivná v súčasnej pôvodnej trase je 12,868 km. V navrhovanej trase bude mať úsek celkovú dĺžku 12,700 km, z toho cca 2,5 km trate bude na novom telese. V rámci modernizácie sa vybuduje a zrekonštruuje sedem železničných mostov. Vybudujú sa dva nové podchody pre cestujúcich. V celom modernizovanom úseku sa zrušia existujúce železničné priecestia. V miestach s obytnou zástavbou, teda v Poprade, Svite a Lučivnej, budú pozdĺž trate vybudované protihlukové steny. Modernizovaná bude zabezpečovacia a oznamovacia technika, trakčné vedenie a tiež ostatná súvisiaca infraštruktúra spolu s dotknutými inžinierskymi sieťami. V úseku Poprad – Svit bude vybudované obojsmerné traťové zabezpečovacie zariadenie. Celkové náklady na realizáciu projektu dosiahli 97 482 977,95 €, z toho 77 619 966 € pochádza zo zdrojov EÚ.

Najvýznamnejšou časťou stavby je rekonštrukcia koľajovej časti stanice Svit a preložka trate v mieste zastávky Lučivná. Nástupištia v stanici a zastávke budú mať výšku 550 mm nad temenom koľajnice a budú s bezkolíznym – mimoúrovňovým prístupom cestujúcich a s úpravou všetkých komunikácií pre chodcov v priestoroch staníc a zastávok pre osoby s obmedzenou schopnosťou pohybu.

 

Zazmluvnené náklady projektu:

Stavebné práce: 97 482 977,95 EUR bez DPH

Stavebný dozor: 2 272 489,08 € bez DPH

Financovanie projektu na základe grantovej zmluvy: Európska únia (CEF) 77 619 966 €

Štátny rozpočet (spolufinancovanie): 19 696 891 €

Zhotoviteľ: „Združenie Tatry 2017“, vedúci člen združenia: TSS Grade, a.s. 

Celková dĺžka zmodernizovanej trate: 12,700 km

Začiatok realizácie projektu: júl 2020

Plánovaný termín ukončenia projektu: júl 2022

Výzva primátorky mesta 

Sviťania, chceme využívať budovu železničnej stanice?
Na aké aktivity, činnosti by mohla byť rekonštruovaná budova využívaná?
Aké organizácie, občianske združenia, záujmové  kluby by mali  záujem / by ste navrhovali do tejto budovy?
Zaujíma ma Váš názor a spoločne s Vami  pripravíme  projekt obnovy tejto vzácnej technickej pamiatky.
Vyzývam obyvateľov mesta k vyjadreniu sa
Svoje nápady, návrhy, predstavy , či dokonca jednoduché štúdie zasielajte emailom na: daniela.virostko@svit.sk, alebo poštou na adresu: Daniela Virostko, Mestský úrad Svit, Hviezdoslavova 268/32,  059 21 Svit
V termíne do  30. novembra 2020.
Do hodnotiaceho procesu budú zahrnuté len návrhy zaslané emailom alebo poštou, nie návrhy podané formou komentárov na sociálnych sieťach. Za Vaše pripomienky, nápady a návrhy Vám vopred ďakujeme.
Buďte pri tvorení novej histórie našej v našom meste  !

 

 (Daniela Virostko, zdroj: ŽSR)

 

Autor: Daniela Virostko